تفاوت DBA و PHD - بخش اول

تفاوت دوره های DBA و PHD

دوره های DBA و PHD با وجود شباهت هایی که با هم دارند، تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند که در این مطلب به آنها می پردازیم.

شرکت کنندگان: فارغ التحصیلان جوان یا خبره های بازارکار

دوره های DBA و PHD شرکت کنندگان متفاوتی دارند. هر چند استثناهایی در این مورد وجود دارد، اما قانون کلی آن بدین صورت است: افرادی که به دنبال PHD هستند معمولا اهداف شغلی آنها در فضاهای آکادمیک یافت می شود. برای مثال هیئت علمی شدن در رشته مورد نظرشان و یا انجام تحقیقات علمی. این افراد معمولا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای این دوره اقدام می کنند. در همین راستا این افراد معمولا کمتر از 30 سال سن دارند و تجربه کاری چندانی ندارند.

در مقابل آن، شرکت کنندگان دوره DBA در کسب و کارشان تجربه زیادی دارند و در آن موفق هستند و برای چالش فکری جدیدی سراغ دوره های DBA می آیند. این افراد معمولا مدرک MBA دارند و برای ایجاد تمایز بین خودشان و دیگران سراغ دوره DBA می آیند. در عین حال، این افراد به تحقیقات مدیریتی علاقه مند هستند و یک موضوع تحقیقاتی در ذهنشان دارند (برای مثال یک مشکل در فضای شغلی خودشان). در نتیجه راه حل برطرف کردن این مشکل را به عنوان موضوع رساله خودشان در دوره DBA انتخاب میکنند تا علاوه بر حل آن، منافعی به سازمان خود برسانند.

در نتیجه این افراد مسن تر از دانشجویان PHD هستند و معمولا بین 30 تا 40 سال سن یا 40 تا 30 سال سن دارند و حتی بزرگتر هستند. آنها تجربه کاری بالا، موقعیت های شغلی مناسب، درآمد قابل قبول، و انگیزه بسیار زیادی دارند.

انگیزش:‌ چشم اندازی برای آینده شغلی یا چالش شخصی و شغلی

یکی دیگر از تفاوت های DBA و PHD، انگیزه شرکت کنندگان آنها در درس خواندن است. برای یک دانشجوی PHD، دوره دکتری مسیری برای رسیدن به شغل های آکادمیکی مانند هیئت علمی شدن است. مدرک تحصیلی PHD آنها را به عنوان یک محقق واجد شرایط فعالیت در فضاهای علمی می کند و هدف اصلی آنها هیئت علمی شدن در یک دانشگاه یا مدرسه کسب و کار (Business school) است.

اما دانشجویان DBA بدلیل چالش های شخصی و شغلی به تحصیل می پردازند. آنها در کار و شغل خودشان حرفه ای هستند و معمولا یک مدرک MBA دارند. دوره DBA این افراد را با چالش جدیدی روبرو میکند که در طی تحصیل MBA با آن برخورد نکرده اند. چالش های آنان مربوط به مشکلی در فضای شغلیشان است و فراتر از تجربه های عملی آنان می باشد.

دسترسی به اطلاعات

برای یک محقق دسترسی به اطلاعات یکی از مهمترین چالش ها می باشد. دانشجویان دکتری برای اثبات مفروضات و محاسبات مختلفی در موضوع رسالشان نیاز به داده های کمی و کیفی مختلفی در دنیای واقعی دارند. برای یک دانشجوی دکتری وجود مطالعه موردی (case study) در مقاله رساله خود باعث بالا رفتن ارزش مقاله آنها شده و شانس چاپ مقاله شان در یک مجله سطح بالا را افزایش می دهد. برای داشتن مطالعه موردی نیاز به داده های کمی یا کیفی واقعی می باشد.

یکی از مزایای دانشجویان DBA، دسترسی به اطلاعات حوزه کاری خودشان و یا سازمانی که در آن مشغول فعالیت هستند، می باشد. این اطلاعات اغلب خاص، غیر قابل دسترس توسط عموم و محرمانه می باشد. آنها می توانند در راستای برطرف کردن مشکلات سازمانشان از این اطلاعات در رساله خود استفاده کنند. اما دانشجویان PHD برای داده های تحقیقاتشان معمولا از داده های مصنوعی و تولید شده به صورت تصادفی استفاده می کنند.

در حال حاضر موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی دانشگاه تهران (RIEMP) دوره های DBA در حوزه نفت و گاز و انرژی را برگزار می کند.

ادامه این مطلب: http://riemp.ut.ac.ir/post.php?id=172

بالا