تفاوت DBA و PHD - بخش دوم

در بخش اول تفاوت های دوره های DBA و PHD به سه مورد از تفاوت های این دو دوره که شامل شرکت کنندگان، انگیزش و دسترسی به اطلاعات بود، پرداختیم. در این بخش درباره سه تفاوت دیگر این دوره ها بحث می کنیم.

اهداف آکادمیک

دانشجویان دوره PHD اکثرا به دنبال موقعیت های شغلی در هیئت علمی دانشگاه ها هستند و یا پس از پایان دوره PHD به سراغ مقطع پسا دکتری (Postdoc) برای چند سال می روند. فعالیت های کلیدی آنها شامل تدریس، چاپ مقالات در ژورنال ها و مجلات علمی، چاپ کتب آکادمیک و به طور کلی انجام تحقیقات می باشد. در مقابل آن، شرکت کنندگان دوره های DBA، به حرفه خود در سازمانشان مشغولند و پس از اتمام دوره DBA معمولا در همان حرفه ادامه میدهند. اما این بدین معنی نیست که از فضای آکادمیک و تحقیقات علمی دوباره دور می شوند. آنها ممکن است به عنوان اساتید مدعو به تدریس بپردازند و یا در مجلات علمی و کاربردی مقاله به چاپ برسانند. همچنین عنوان "دکتر" ممکن است در سلسله مراتب سازمانی که در آن مشغول هستند، در های جدیدی برای آنها باز کند.

ایجاد دانش

تفاوت دیگر آن ها در نوع ایجاد دانش در تحقیقاتشان است. شرکت کنندگان دوره های PHD عمدتا به توسعه نظریه های جدید و نوین می پردازند و در تلاشند که تحقیقات خود را در مجلات علمی سطح بالا به چاپ برسانند. آنها برای شروع تحقیقاتشان از مقالات علمی چاپ شده و شکاف های تحقیقاتی (Research gaps) موجود استفاده می کنند. ایده کلی در این جا این است که آنها روی سوال های پژوهشی کار میکنند که در فضای دانشگاهی به عنوان شکاف های مهم تحقیقاتی تلقی می شوند.

از سوی دیگر، دانشجویان دوره DBA کمتر به دنبال ارائه تئوری های جدید هستند. در عوض، نوآوری آنها ترکیبی از تحقیقات علمی و مشکلات کسب و کارشان است. نقطه شروع تحقیقات آنها یک مشکل در کسب و کاری که در آن مشغول هستند می باشد و رساله DBA آنها به تولید مدل علمی می انجامد که در راستای حل مشکل مورد نظر باشد که همزمان بتوان این مدل را در حل مشکلات مشابه در سایر کسب و کار ها نیز استفاده کرد. از این رو رساله آنها حاوی مطالعه موردی می باشد، بر خلاف اکثر دانشجویان دوره های PHD که از رویکرد های پژوهشی و مثال های عددی ساختگی استفاده می کنند. ایده کلی در این بخش این است که رساله دانشجویان دوره DBA در مورد یک مسئله عملی است که هم از طرف مدیران کسب و کار و هم از سوی محققین علمی مورد توجه می باشد.

نحوه دوره تدریس: تمام وقت یا پاره وقت

یکی از تفاوت های بارز این دو دوره نوع تدریس آنها می باشد. باتوجه به این که شرکت کنندگان دوره های DBA دارای موقعیت شغلی مناسبی هستند و همچنین در تلاشند آنرا حفظ و ارتقا بخشند، برگزارکنندگان دوره های DBA کلاس های خود را معمولا در آخرهفته ها (روزهای پنجشنبه) و بصورت تلفیقی از کلاس های آنلاین و حضوری برگزار میکنند. نقطه قوت این رویکرد انعطاف پذیری آن در برگزاری است که دانشجویان DBA بتوانند همزمان به حرفه خود و کلاس های دوره DBA برسند. با وجود بستر برگزاری کلاس بصورت آنلاین نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان کمتر شده و با فاکتور گرفتن از بعد مسافت به راحتی می توان با مدرس و سایر دانشجویان ارتباط برقرار کرد.

در حال حاضر موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی دانشگاه تهران از سیستم مدیریت دروس (learning management system) و سامانه کلاس مجازی برای برگزاری دوره های خود بهره می برد.

میزان شناخت از دوره DBA

واضح است که مدرک دوره های PHD به عنوان یک مدرک آکادمیک در سطح جهان بسیار شناخته شده می باشد. اما دوره DBA دوره ای نوین و کمتر شناخته شده می باشد. با این حال، میزان اعتبار دوره های DBA از موسسه ای می باشد که آنرا گواهی می کند. به وضوح مدرک ارائه شده از یک مدرسه کسب و کار معتبر بسیار کارامدتر از مدرکی است که از یک موسسه بی نام ارائه شود.

بالا